Puheenjohtajan terveiset 12/2021

Hyvät kansallisseuralaiset

Vielä hetki sitten elimme turun seudulla syksyä, mutta nyt olemme jo täyden talven lämpötiloissa, vaikka lunta ei meillä juuri olekaan.

Kuluneella viikolla saimme kuulla Yleltä tuoreimmat puolueiden kannatusmittaustulokset. Niistä tuli erityisen hyvä mieli. Kokoomus on 21,8 % kannatuksella selkeästi suurin puolue. Eroa toisena olevaan Perussuomalalaisiin on jo reilut 3 prosenttiyksikköä. Se on paljon se. Merkillepantavaa on se, että hallituspuolueet ovat kaukana takana. Vihreät, Vasemmistoliitto ja RKP ovat selvästi menettäneet kannatustaan. Tämä tarjoaa erinomaiset lähtökohdat tammikuun aluevaaleihin, mikäli saamme innostettua äänestäjät antamaan äänensä.

Syyskokouksen avaus oli innostava

Kuten tiedätte, pidimme kuluneella viikolla Kansallisseuran syyskokouksen Suomalaisella Pohjalla. Tilaisuus onnistui erinomaisesti, erityisesti siksi, että puolueen varapuheenjohtaja Antti Häkkäsen alustus kokouksen alussa oli kerta kaikkiaan osuva. Oli kyllä ilo saada hänet vieraaksemme.

Antti kuvasi alussa viiltävästi ajankohtaistilannetta maailmapolitiikan näkökulmasta, missä Kiina hyvin määrätietoisesti hakee kumppaneita ja vaikutusvaltaa. Demokraattinen länsi tekee Yhdysvaltojen johdolla parhaansa niin poliittisesti kuin kaupallisestikin vastatakseen Kiinan pyrkimyksiin.

EU:ssa etelä on selvästi vahvistunut Britannian lähdön jälkeen. Tämä on kääntänyt katseita aiempaa enemmän muun muassa Välimeren kysymyksiin. Tämä kehitys ei ole missään mielessä suotuisaa Suomelle. Britannia oli vahva tukija sellaiselle politiikalle, mikä on sopusoinnussa omien näkökulmiemme kanssa. Jatkossa meidän pitääkin panostaa aiempaa reippaammin Suomen intressien puolustamiseen kansainvälisillä areenoilla. Tämä edellyttää pohjoiseurooppalaisten kumppanuuksien vahvistamista.

Kansallisen tilanteemme osalta Antti korosti sitä, että ei voi olla oikeuksia ja vapauksia ilman velvollisuuksia. Vaikuttaa siltä, että meillä on vahvoja poliittisia voimia, joiden ajatusmaailmaan kuuluu, että jokainen saa elää miten haluaa, vaikka kannabista pössytellen.

Nykyisin Suomi käyttää ennätyksellisen paljon varoja sosiaali- ja terveyssektorilla. Silti meillä kansansairaudet yleistyvät ja meillä esimerkiksi huostaanotot yleistyvät. Jokin mättää pahasti yhteiskunnassamme? Keskeinen asia tässä on esimerkiksi vanhempien kasvatusvastuun hämärtyminen. Tässä tilanteessa tarvitaan väkevää oikealta asioita lähestyvää Kokoomusta.

Kokoomuksesta voi tulla tämän vuosikymmen suurin ja vaikuttavin puolue Suomessa. Se edellyttää, että kansalaiset huomaavat, että meillä on sydän paikallaan. Me olemme Suomen asialla niin, että kaikki hyötyvät. Pohjat ovat hyvät. Onnistuminen edellyttää meiltä oikeansuuntaisia tekoja ja työtä.

Syyskokous toi muutoksia

Virallinen kokousosuus saatiin pidettyä hyvässä hengessä niin, että päätökset tehtiin esittelyjen ja keskustelujen jälkeen yksimielisesti ilman äänestyksiä. Käsiteltyjen asioiden ytimessä olivat ensi vuoden toiminta- ja taloussuunnitelmat.

Tiiviin, mutta konkreettisen toimintasuunnitelman mukaan painopisteemme on alkuvuodesta aluevaaleissa ja loppuvuodesta seuraavissa eduskuntavaaleissa. Aiomme myös entistä määrätietoisemmin panostaa poliittiseen vaikuttamiseen niin paikallisella kuin kansallisellakin tasolla.

Talousmielessä jouduimme aloittamaan tämän vuoden viime vuoden jäljiltä tilit miinuksella. Talous on nyt saatu tasapainotettua ja ensi vuonna tätä myönteistä kehitystä on tarkoitus jatkaa. Syyskokous hyväksyi myös hallituksen esityksen yhdistyksen omaisuudenhoidon kehittämiseksi.
Kokous päätti myös hyväksyä Kansallisseuran uudet säännöt. Ne on laadittu Kokoomuksen uusien mallisääntöjen pohjalta. Sääntömuutoksella tiukennettiin erottamisen ehtoja niin, että asettuminen toisen puolueen tai muun ehdokaslistan ehdokkaaksi johtaa aina erottamiseen Kansallisseurasta. Uudet säännöt mahdollistavat nyt myös nykyaikaisella tavalla osallistumisen kokouksiin teknisillä välineillä. Lähetämme uudet säännöt teille vielä tiedoksi, kun ne on asianmukaisesti vahvistettu puoluehallituksessa sekä Patentti- ja rekisterihallituksessa.

Syyskokous päätti myös parista henkilömuutoksesta yhdistyksen hallituksessa. Jatkan itse hallituksessa, mutta siirryn sivuun puheenjohtajan tehtävästä. Olen vaihtamassa työpaikkaa tammikuun alussa. Siksi haluan varata sille mahdollisimman paljon aikaa. Uutena puheenjohtajana seuraajanani aloittaa vuoden vaihteessa nykyinen varapuheenjohtaja Santeri Vuori.

Tämän lisäksi hallituksen jäsen Juha Kallio ilmoitti, että ei ole enää käytettävissä. Hänen tilalleen kokous valitsi Taru Säterin. Aktiivisena ja kokeneena yhdistystoimijana tämä varmasti näkyy jatkossa. Muilta osin hallitus säilyy entisenä, eli Jukka Eerikäinen, Kaisa Pyöräniemi, Irina Lehtonen ja Juha-Pekka Sainio jatkavat. Palaamme hallituksen jäsenten rooleihin, kun uusi hallitus on järjestäytynyt.

Aluevaalit pitää voittaa

Meillä on erinomaiset mahdollisuudet voittaa kaikille suomalaisille tärkeät aluevaalit 23.1.2022 niin koko valtakunnassa kuin Varsinais-Suomessakin. Tässä tarvitaan meidän jokaisen panosta.

Hyvinvointialueet tulevat hallitsemaan erittäin merkittävää pottia meidän verovaroistamme. Varsinais-Suomessa tämä tarkoittaa yli 2 miljardin euron vuosibudjettia yli 20000 työntekijän organisaatiossa, joka huolehtii sosiaali- ja terveystoimen lisäksi pelastustoimen palvelutuotannosta.

Huomenna Suomessa vietetään itsenäisyyspäivää. Olen itse menossa sankarihaudoille kunniavartioon ja muuten juhlistan perhepiirissä. Aiempien kokemusteni mukaisesti itsenäisyyspäivänä on aina kylmä olla ulkona. Mutta se ei haittaa, koska asia on tärkeä. Pitää vain pukea paljon päälle.

Oikein hyvää itsenäisyyspäivää ja joulun odotusta!