Puheenjohtajan terveiset 3-2024

Hyvät kansallisseuralaiset

Tänään 1.3.2024 on merkittävä päivä, kun saimme uuden tasavallan presidentin. Oli ilo seurata sekä väistyvän että virkaan astuvan presidentin puheita vaihtotilaisuudessa, kuin myös heidän myönteistä kehonkieltään. Uskomattoman paljon on maailma ja Suomi ovat muuttuneet ja valtavasti on tapahtunut merkittäviä asioita viimeisen 12 vuoden aikana ja muuttuu jatkossakin. Tässä kehityksessä Suomen on pysyttävä mukana.

Kuten kaikki tiedämme, uuden tasavallan presidentin kausi alkoi nyt hankalassa tilanteessa. Itäinen naapurimaamme käy täysimittaista sotaa toista naapuriaan vastaan ja sodan laajeneminen on hyvin mahdollista. Euroopan lisäksi tilanne on erittäin jännittynyt erityisesti Lähi-idässä kuin myös Taiwanilla. Kotimaassa taas vahva ulkoparlamentaarinen painostus, mikä on taivuttanut edelliset hallitukset, yrittää vesittää muun muassa maamme menestyksen kannalta välttämättömät työelämän uudistukset.

Se mitä me jokainen voimme tehdä, on tukea käytettävissämme olevin keinoin niin tasavallan presidenttiä kuin istuvaa hallitustakin onnistumaan tehtävissään. Se on tärkeää Suomelle ja meille suomalaisille.

Mukaan puoluekokoukseen!

Olet varmasti saanut jo suoraan puoluetoimistosta viestin, että Kokoomuksen seuraava puoluekokous järjestetään Tampereella 14.-16.6. Aika kannattaa laittaa heti kalenteriin, kuin myös varata majoitus. Puoluekokous on hieno tilaisuus olla mukana vaikuttamassa puolueen linjaan kuin myös tavata suuri joukko samanmielisiä sekä tietysti puhua politiikkaa.

Edellisessä puoluekokouksessa Kalajoella tunnelma todella mukaansatempaava, kun valmistauduimme tulossa olevien eduskuntavaalien kautta saamaan Petteristä pääministerin ja tulevan hallitusohjelman avulla kääntämään Suomen kehityssuunnan myönteiseksi.

Olen varma, että Tampereen puoluekokous tulee olemaan mieliinpainuva. Lähde mukaan, porukalla! Lisätietoja sekä ilmoittautumis- ja varausohjeet löytyvät osoitteesta www.kokoomus.fi/puoluekokous.

Odotamme aloiteidoita

Tärkeä asia Kokoomuksen puoluekokouksessa on aloitteiden käsittely. Aloitteita voivat tehdä puolueen varsinaiset jäsenet siis paikallisyhdistykset, piirijärjestöt, jäsenliitot, jäsenliittojen piirijärjestöt ja niiden paikallisyhdistykset, rekisteröidyt kunnallisjärjestöt sekä henkilöjäsenyhdistykset sekä eduskuntaryhmä ja MEP-ryhmä.

Suurena paikallisyhdistyksenä Turun Kansallisseura aikoo olla aktiivinen puoluekokousaloitteiden suhteen. Jos sinulla on hyvä idea puoluekokousaloitteeksi, niin toimita se pikapuoliin minulle, niin vien sen Kansallisseuran hallitukseen. Mitä valmiimmaksi muotoilet aloiteideasi ja perustelet sen hyvin, sitä paremmat mahdollisuudet sillä on menestyä.

Seuraava Kansallisseuran hallituksen kokous meillä on maanantaina 11.3. Jos saat toimitettua aloiteluonnoksesi siihen mennessä, niin hyvä. Ehdottomat takarajat ovat seuraavat: puolueen sääntöjen muuttamista koskevat aloitteet on jätettävä viimeistään 5.4.2024 ja muut aloitteet viimeistään 19.4.2024. Näitä päivämääriä ennen Kansallisseuran hallituksen on ehdittävä käsittelemään aloiteideat, eli pääsiäiseksi niiden tulee olla minulla.

Alkaa olla aika virittäytyä Europarlamenttivaaleihin

Suomi on ollut kohta 30 vuotta Euroopan Unionin jäsen. Näyttää vahvasti siltä, että emme ole sisäistäneet kuinka tärkeää Suomelle on olla aktiivisesti vaikuttamassa Euroopan parlamentissa. Edellisissä vuonna 2019 järjestetyissä eurovaaleissa vain 42,7 % käytti äänioikeuttaan, eli reilusti yli puolet eivät käyneet äänestämässä.

Vuoden 2024 europarlamenttivaalit toimitetaan kaikissa EU:n jäsenvaltioissa vaaliajanjaksolla 6.–9.6.2024. Suomessa vaalipäivä on sunnuntai 9.6.2024. Suomesta parlamenttiin valitaan 15 jäsentä. Ehdokasasettelu on vielä kesken, mutta jo nyt nimettyjen perusteella näemme, että Kokoomuksella tulee olemaan erinomainen ehdokaslista.

Vaikuttaminen on joukkuelaji. Kukaan ehdokkaista ei pärjää ilman aktiivisia tukijoita, jotka ovat valmiita panostamaan kampanjointiin. Valitkaa ehdokkaanne ja lähtekää mukaan heidän tiimeihinsä. Se on sekä tärkeää että palkitsevaa. Hienossa porukassa on innostavaa viedä Suomelle tärkeitä asioita eteenpäin.

Kansallisbisset jatkuvat

Olemme tänä vuonna järjestäneet suunnitelman mukaisesti jo kahdet Kansallisbisset. Tilaisuudet ovat olleet erittäin onnistuneita. Tammikuussa vieraanamme oli Turun Yrittäjien puheenjohtaja Mikko Rantanen. Helmikuussa yhdessä Varsinais-Suomen Kokoomusnuorten kanssa järjestetyssä tilaisuudessa tupa oli täynnä kun tapasimme oman kansanedustajamme Ville Valkosen ja euroehdokas Ted Apterin.

Kokoonnumme jatkossakin joka kuukauden viimeisenä maanantaina klo 17 Panimoravintola Kouluun. Sinne ovat kaikki tervetulleita, siis myös muut kuin kansallisseuralaiset. Bisseillä on käyty mielenkiintoisia ajankohtaiskeskusteluja. Näin jatkossakin.

Seuraavat kansallisbissevieraat ovat vielä työn alla. Bisset kestävät lähtökohtaisesti noin tunnin. Sinne voi tulla myös piipahtamaan myöhässä tai lähteä aiemmin, jos muut velvollisuudet painavat päälle. Lähde mukaan kaveriesi kanssa!

Tasavallan 9. presidenttiä siteeraten ”ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme, että kaikki käy hyvin”. Näissä tunnelmissa toivotan sinulle mukavaa viikonloppua!

vp@vpnurmi.fi