Puheenjohtajan terveiset 01 / 2021

Arvoisat Turun Kansallisseuran jäsenet

Vuosi 2021 on saatu reippaasti käyntiin ja meillä on tärkeä vaalikevät käsillä. Viime syyskokouksen päätöksen mukaisesti yhdistyksemme hallitus uudistui kovasti vuoden vaihtuessa. Otin itse innolla puheenjohtajan tehtävät vastaan ja ryhdyin hommiin. Olen hyvin iloinen saamastani luottamuksesta. Teen puheenjohtajana töitä sen eteen, että pystymme tarjoamaan koko jäsenistöllemme mielenkiintoisen kanavan osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun samanhenkisten parissa. Turun Kansallisseura ei ole mikä tahansa yhdistys. Pitkät, reilusti suuriruhtinaskunnan aikaan sijoittuvat juuremme velvoittavat. Varsinais-Suomen Kokoomuksen suurimpana jäsenjärjestönä meidän pitää toimia vastuullisesti asemamme mukaisesti. Meillä on sananvaltaa myös valtakunnallisesti puolueen sisällä, jos meillä vaan on sanottavaa. Kuten kaikki tiedämme sunnuntai 18.4.2021 on merkittävä päivä. Silloin äänestetään Turun tulevaisuudesta. Valittavilla valtuutetuilla on edessään tärkeä vaalikausi, koska sen aikana tehdään pitkävaikutteisia, suuria päätöksiä. Niitä tekemään tarvitaan rohkeita, taitavia ja yhteistyökykyisiä valtuutettuja. Turun palveluja ja elinvoimaa ei voi rakentaa jatkuvan velanoton ja verojen nostamisen varaan. Yritykset työllistävät ja tuovat hyvinvointia. Kaupungin talous saadaan kuntoon vain varmistamalla alueen elinkeinoelämän toimintaedellytykset.

Meidän on tehtävä kaikkemme, jotta Kokoomus menestyy vaaleissa mahdollisimman hyvin. Siinä tarvitaan meitä kaikkia. Nyt tarvitaan jokaisen panosta laittamaan hyvää sanaa liikkeelle kokoomuslaisten ehdokkaiden puolesta. Meille on muotoutumassa aivan erinomainen ehdokaslista. Tällä hetkellä Kansallisseuran jäsenistä seitsemän on jo nimetty ehdokkaaksi. Esittelemme kaikki omat ehdokkaamme myöhemmin. Kevään kuntavaaleissa on kaksi aiemmin kokematonta erityispiirrettä: Turku siirtyy vaalien myötä pormestarimalliin ja koronasta johtuen kampanjointi pitää toteuttaa ilman perinteisiä tilaisuuksia ja tapahtumia. Pormestarikuvio tulee varmasti vaikuttamaan äänestäjien käyttäytymiseen. Uudet sähköiseen yhteydenpitoon painottuvat tavat kampanjoida vaativat aivan uudenlaista otetta. Uskon vahvasti, että me Kansallisseurassa kykenemme toimimaan menestyksekkäästi uudessa tilanteessa. Mielellämme kuulemme myös teidän ideoitanne siitä, miten nyt tavoitamme äänestäjät mahdollisimman hyvin.

Uusi hallitus piti järjestäytymiskokouksensa heti vuoden ensimmäisenä arkipäivänä. Silloin sovimme hallituksen jäsenten vastuualueet ja vaalivalmistelujen perusnuotit. Työmme vaalien eteen jatkuu kiihtyvällä tahdilla. Varapuheenjohtajaksi valitsimme Santeri Vuoren. Sihteerinä hallituksessamme toimii Juha-Pekka Sainio ja Kaisa Pyöräniemi jatkaa taloudenhoitajana. Toinen jatkavista hallituksen jäsenistä eli Jukka Eerikäinen sai vastuulleen järjestötyön ja tapahtumat, kun Irina Lehtonen otti hoitaakseen vaalivastaavan tehtävät. Sokerina pohjalla Juha Kallio huolehtii tiedotuksesta kuin myös yhdistyksen omaisuudenhoidosta. Lisäksi olemme sopineet, että kunniapuheenjohtajamme Jaakko Paatero tulee toimimaan aktiivisesti hallituksen tukena.

Tässä yhteydessä on varmasti tarpeen lyhyesti esitellä myös itseni. Olen 56-vuotias tekniikan tohtori ja olen käytännössä koko työurani toiminut vaativissa tehtävissä energia-alalla ja turvallisuuden parissa, kuten Tampereen Sähkölaitos Oy:n toimitusjohtajana, lääninvalmiusjohtajana Länsi-Suomen läänissä sekä johtajana Tukesissa ja johtotehtävissä Porin energialaitoksella. Viimeiset reilut 10 vuotta olen työskennellyt oikeusministeriön yhteydessä toimivan Onnettomuustutkintakeskuksen johtajana. Siinä minulla on professorin arvonimi. Näissä tehtävissä olen kouliintunut etsimään ratkaisuja sekä toimimaan ja tekemään päätöksiä hankalissa tilanteissa. Kokoomuskuvioissa olen Kansallisseuran puheenjohtajuuden ohella puolueen valtakunnallisen sisäisen turvallisuuden verkoston puheenjohtaja. Turun kaupungin organisaatiossa olen rakennus- ja lupalautakunnan varajäsen. Yritän osaltani vaikuttaa siihen, että teemme hyvää yhteistyötä niin eri kokoomuslaisten paikallisjärjestöjen kanssa Turussa kuin koko maakunnassakin. Jotta asioita saadaan eteenpäin ja omia tavoitteita edistettyä, pitää yhteistyön sujua myös muiden ryhmittymien kanssa.

Lopuksi haluan onnitella lämpimästi juuri 100 vuotta täyttävää Varsinais-Suomen Kokoomusta. Yhteistyö on voimaa!

Terveisin,

Veli-Pekka Nurmi, puheenjohtaja 2021.