Puheenjohtajan terveiset 03 / 2021

Arvoisat Turun Kansallisseuran jäsenet

Vuosi 2021 on edennyt jo pitkälle ja elämme jälleen poikkeusoloissa koronarajoitusten keskellä. Ravintolat ja kahvilat ovat kiinni, liikkuminen on hyvin rajoitettua ja ulkomaanmatkustamista ei käytännössä ole, ainakaan lomailun merkeissä. Kansallinen rokotusohjelmamme etenee ja tuonee helpotusta tilanteeseen.

Olosuhteista johtuen järjestimme tällä kerralla Kalevalan päivänä Suomalaisen kulttuurin juhlan kokonaan verkossa. Osallistujien määrä yllätti odotukset. Lisäksi olen saanut paljon myönteistä palautetta toteutustavasta. Olen erittäin tyytyväinen. Jouhevan näköinen lopputulos vaati taustalla uskomattoman määrän työtä. Suurkiitos kaikille juhlan tuotantoon osallistuneille sekä tietenkin kaikille mukana olleille! Tallenne juhlasta on vielä parisen viikkoa katsottavissa osoitteessa https://www.youtube.com/watch?v=eP1ZKS-MqI4 .

Kansallisseuran kevätkokous 30.3. klo 18, mukana Petteri

Seuraava varsinainen Kansallisseuran tapahtuma on kevätkokouksemme tiistaina 30.3. klo 18. Kokous järjestetään tällä kerralla sähköisesti. Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo tulee kokoukseemme pitämään ajankohtaiskatsauksen. Kannattaa pistää ajankohta kalenteriin ja tulla mukaan. Varsinaisen kutsun osallistumislinkkeineen lähetämme myöhemmin.

Maakuntauudistus ja maakuntavero työn alla

Valtakunnallisessa päätöksenteossa eletään mielenkiintoisia aikoja. Poikkeusolojen lainsäädännön ohella ehkä merkittävin eduskunnassa meneillään oleva hanke on maakuntauudistus. Mikäli hallituksen esityksen mukaiset järjestelyt toteutuisivat, tulisivat ainakin hallintobyrokratia ja kustannukset lisääntymään, mutta sen sijaan kansalaisten tarvitsemat palvelut eivät paranisi.

Kuluneella viikolla parlamentaarinen maakuntaverokomitea antoi mietintönsä. Komitean tehtävänä oli selvittää ja arvioida maakuntien verotusoikeutta kaavailtujenmaakuntien rahoituslähteenä.  Komitea tarkasteli ja arvioi maakuntaveroa eri näkökulmista ja tarkasteli sen edellyttämiä muutoksia vero- ja tasausjärjestelmään.

Maakuntaveron tarpeellisuus perustuu erityisesti alueellisen itsehallinnon sisältöön, taloudellisiin kannusteisiin sekä investointien rahoitukseen. Maakuntaveron käyttöönottoa vastaan puhuvista seikoista keskeisimmät ovat sen työn verotukseen aiheuttama kiristymispaine sekä alueiden eroista seuraavat riskit verotuksen alueellisten erojen kasvuun ja palveluiden yhdenvertaisuuden heikkenemiseen.

Komitea ei esitä maakuntaveron käyttöönottoa nyt, mutta jättää sille oven auki tulevaisuudessa. Mikäli puheena oleva maakuntauudistus toteutuu, on selvää, että maakuntaverokeskustelu käynnistyy uudelleen. Jos taas sellainen tulee, nousee entisestään kireä kokonaisveroaste. Nyt kaavaillun maakuntauudistuksen kaatuminen on käytännössä ainoa keino estää maakuntavero.

Kevään kuntavaaleille tulossa uusi aikataulu

Kuten kaikki tiedätte, on päällä oleva pandemia aiheuttanut merkittävästi epävarmuutta myös tämän kevään kuntavaaleihin. Maan hallitus on tänään 12.3. antanut eduskunnalle esityksen, jolla vuoden 2021 kuntavaalit siirrettäisiin pidettäväksi sunnuntaina 13. kesäkuuta. Ennakkoäänestysaika olisi kotimaassa 26.5.-8.6. ja ulkomailla 2.-5.6. Kotimaan ennakkoäänestysaikaan ehdotetaan pidennystä, ja se olisi ehdotuksen mukaan tällä kerralla poikkeuksellisesti kaksi viikkoa. Lisäksi kunnille esitetään tukea ennakkoäänestyksen pidentämisestä johtuviin ylimääräisiin kustannuksiin. Puolueiden kannaottojen perusteella esitys on saamassa eduskunnan enemmistön.

Kuntavaalien ehdokaslistat jätettiin voimassa olevan lain mukaisesti kuluvalla viikolla. Eduskunnan käsittelyssä olevan lakiesityksen mukaan ehdokaslistoja voi muuttaa ja täydentää 4.5. asti. Valtakunnallisesti Kokoomuksen ehdokashankinta onnistui hyvin. Meillä on nyt kaikkiaan 5616 nimettyä ehdokasta. Se on enemmän kuin esimerkiksi SDP:llä ja se enteilee menestystä. Erityisesti kuntavaaleissa ehdokasmäärien perusteella voidaan ennakoida vaalitulosta. Kokoomuksella on hyvät mahdollisuudet ykköspaikkaan, mutta se vaati aktiivista työtä meiltä kaikilta.

Kansallisseuralla vahva ehdokasjoukko

Turun valtuustoon tarvitaan vahva oikeistolainen edustus, joka pystyy määrätietoisesti ja pitkäjänteisesti ajamaan asioita Turun ja turkulaisten parhaaksi sekä tekemään rakentavaa yhteistyötä niin kunta- kuin puoluerajojenkin yli tavoitteiden saavuttamiseksi.

Turussa ehdokastilanne on hieno, kun Kokoomus lähtee vaaleihin erinomaisella, täydellä listalla. Meitä kansallisseuralaisia mukana on kaikkiaan yhdeksän. Siinä on monipuolinen ja osaava porukka, mitä kannattaa seurata, tukea ja äänestää:
•       tarkastusinsinööri Sadri Beqiri (1976)
•       lehtori, TkT Sirpa Erkkilä-Häkkinen (1972)
•       varatuomari, FM Kimmo Kajander (1979)
•       johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi (1964)
•       sisäilmakorjaussuunnittelija, insinööri Taru Säteri (1991)
•       FM Pia Lindell (1967)
•       poliisitarkastaja Vesa Pihajoki (1970)
•       yhteiskuntasuhdepäällikkö, VTM Ville Valkonen (1988)
•       myynti-insinööri, TkK Santeri Vuori (1994)

Tällä kerralla käytännössä kaikki kampanjointi tapahtuu verkossa, koska pandemiasta johtuen fyysiset kohtaamiset ja tapaamiset eivät nyt sovi. Tulemme järjestämään ainakin pari ehdokaspaneelia ja muita vaalitapahtumia. Muuttuneesta vaaliaikataulusta johtuen tilaisuuksiemme aikataulutus ja muu suunnittelu on parhaillaan työn alla.

Nyt pitää kaikkien kääriä hihat kuntavaalityössä ja viedä hyvää kokoomuslaista sanaa eteenpäin, jotta Kokoomus säilyttää suurimman puolueen aseman Turussa. Toivottavasti seuraavassa valtuustossa on vahva edustus Kansallisseurasta.

Voimia kaikille korona-aikaan. Kesää kohti mennään…