Puheenjohtajan terveiset 2/2022

Hyvät Kansallisseuran jäsenet

Tämän kirjeen kirjoitushetkellä aluevaalivoitto tuntuu valitettavasti vain kaukaiselta muistolta ja mielen täyttää muut murheellisemmat asiat. Syynä tähän on itänaapurimme Venäjän päätös lähteä sodan tielle. Itsellä viimeiset pari päivää ovatkin täten menneet tiukasti niin uutissivustoja, WhatsAppin ryhmäkeskusteluja kuin Twitteriä seuraten.

Seuraamisen lopputuloksena uskonkin, että Ukrainan kansan kova puolustustahto ja lännen yhtenäisyys voivat vielä yhdessä voittaa tässä konfliktissa. Toivonkin Suomen hallitukselta rohkeita päätöksiä niin Ukrainan avustamisen kuin puolustuspolitiikan suhteen. Muun muassa kansalaisaloite Nato-kansanäänestyksestä keräsi tämän kiristyneen tilanteen johdosta jo tarvittavat 50 000 allekirjoitusta ja onkin pian matkalla eduskunnan käsittelyyn. Vaikka en henkilökohtaisesti kansanäänestystä toivokaan informaatiovaikuttamisen ja sotilaallisen uhittelun vuoksi, niin tulee aktiivista turvallisuuspoliittista keskustelua käydä, jos ei julkisuudessa niin ainakin suljettujen ovien takana.

Aluevaalitulos

Kokoomuksen vaalitulos niin koko Suomessa kuin paikallisesti Varsinais-Suomessa oli hieno saavutus. Se oli selkeä osoitus, että hallituksen linjalle kaivataan vaihtoehtoa ja kansalaiset eivät usko loputtoman rahan taikaseinään. Myös yhdistyksemme ehdokas Ville Valkonen teki vaaleissa huikean tuloksen nousemalla puoleemme listan kolmanneksi 2050 äänellä.

Kokoomuksen vaalivoitto takaa meille hyvän selkänojan korjata niitä valuvikoja, jotka nykyinen hallitus hyvinvointialuemalliin on luonut. Kuitenkin järjestäytymisen jälkeen varsinkin pienemmillä alueilla tulee olemaan vaikeaa ylläpitää menokuria ja pelkäänkin, että nykyisellä alueiden määrällä emme saavuta palveluiden tuottamiseen kipeästi kaivattua tehokkuutta ja järjestelmien yhtenäistämistä. Tulevaisuus näyttää kuitenkin tämän suhteen valoisalta, koska tällä aluevaalituloksella pääsemme korjaamaan näitä valuvikoja ensi hallituskaudella.

Tuleva kevät

Samalla kun sää parane ja koronarajoitukset lievenevät toivonkin, että pääsemme eurooppalaisen sodan varjoista jälleen järjestämään tapahtumia ja tilaisuuksia aivan kaikille. Toivottavasti rajoituksien niin salliessa lähdette mukaan paikan päälle niin piirin, aluejärjestön kuin kaikkien Turun yhdistyksien toimintaan nostattamaan kokoomushenkeä!

Hyvää alkavaa kevättä toivoen

Santeri Vuori