Puheenjohtajan terveiset 07/2021

Hyvät Turun kansallisseuran jäsenet

Kuntavaalipäivä on ohi ja äänestäjät ovat puhuneet. Voimme olla hyvin iloisia. Kokoomus voitti selvin numeroin niin koko Suomessa kuin Turussakin. Puolueemme kannatus valtakunnan tasolla oli 21,4 % ja Turussa peräti 23,2 %. Turussa olimme vaaliliitossa KD:n kanssa, jolloin listamme kokonaiskannatukseksi muodostui 24,6 %. Tällä saimme 17 (16+1) paikkaa kaupunginvaltuustoon.

Tulos oli kokonaisuutena vielä parempi kuin kannatusmittaukset ennen vaaleja antoivat ymmärtää. Vaalivoitto tehtiin yhdessä isolla hyvähenkisellä porukalla. Tämä oli myös merkittävä työnäyte puheenjohtaja Petteri Orpolta, kun vaikeasta oppositioasetelmasta ponnistaen saavutettiin hänen johdollaan näin hyvä tulos.

Kansallisseuran omat ehdokkaat menestyivät hyvin. Ville Valkonen tuli valittua valtuutetuksi sekä Sadri Beqiri, Veli-Pekka Nurmi, Taru Säteri ja Santeri Vuori varavaltuutetuiksi. Sirpa Erkkilä-Häkkinen, Kimmo Kajander, Pia Lindell ja Vesa Pihajoki keräsivät hekin hyvän äänimäärän ja olivat näin tuomassa meille voiton kotiin. Iso kiitos teille tärkeästä panoksestanne!

Nyt se työ vasta alkaa. Äänestäjät ilmaisivat selkeästi haluavansa muutoksen nykyiseen. Tähän huutoon meidän pitää vastata ja käyttää saamamme mandaatti tehokkaasti Turun ja turkulaisten hyödyksi. Parhaillaan ovat käynnissä neuvottelut luottamuspaikoista. Niissä meidän on onnistuttava ja saatava oikeat ihmiset oikeille paikoilleen. Vaalitulos antaa tähän hyvän pohjan. Teemme parhaamme tukeaksemme omia ehdokkaitamme.

Maakuntauudistus näyttää todella etenevän

Heti kun kuntavaalit olivat ohi, niin asetettiin työryhmä valmistelemaan maakuntaveroa. Mielenkiintoista, kun muistetaan mitä asiasta on juuri puhuttu. Niin tai näin, maakuntauudistus on eduskunnassa edennyt aivan loppusuoralle. Se tarkoittaa, että pois kunnista uusille perustettaville ”hyvinvointialueille” on siirtymässä vastuu sosiaali- ja terveystoimesta mutta myös pelastustoimen palveluista. Nämä ovat kirjaimellisesti meitä kaikkia koskettavia elintärkeitä yhteiskunnan ydinpalveluja, minkä laadukkuus on pakko varmistaa.

Uudistuksen myötä meillä on aivan kohta käsillä uudet tärkeät vaalit. Kaavaillun mukaan maakuntavaltuustot valitaan yleisillä vaaleilla jo ensi tammikuussa. Jos eduskunta viimeistelee uudistuksen toteutumisen pohjana olevat säädökset nyt kesällä, pitää meidän lähteä voimallisesti vaalivalmisteluihin viimeistään nyt elokuussa.

Maakuntavaltuustoihin valittavilla luottamushenkilöillä on ainutlaatuinen paikka vaikuttaa. Suomeen luodaan aivan uudet merkittävät organisaatiot, jotka käyttävät leijonanosan verovaroistamme. Siinä meidän on oltava vahvasti mukana. Pelastustoimen ammattilaisena aion itse olla vahvasti mukana vaikuttamassa ja varmistamassa pelastustoimen suotuisat kehityssuunnat.

Edellisessä puheenjohtajan terveisissäni sanoin, että meihin kohdistuvan informaatiovaikuttamisen keskeisiä päämääriä ovat luottamuksen horjuttaminen viranomaisiin sekä väestöryhmien vastakkainasettelun kärjistäminen. Tästä meillä on parhaillaan Helsingissä menossa elävä esimerkki, kun anarkistiryhmittymä on saanut suljettua kaupungin pääkadun yli vuorokaudeksi. Pöyristyttävää. Pitkällä tähtäimellä tehokkain ja kestävin lääke tällaiseen ovat eduskuntavaalit. Seuraaviin sellaisiin on enää vajaat kaksi vuotta aikaa.

Oikein hyvää juhannusta kaikille!

vp@vpnurmi.fi
www.vpnurmi.fi