Puheenjohtajan terveiset 05 / 2021

Hyvät Turun Kansallisseuran jäsenet

Poikkeusolot ovat juuri päättyneet, mutta elämme vielä vahvojen rajoitusten keskellä. Tarkoitukseni oli kirjoittaa nämä terveiseni heti maan hallituksen puoliväliriihen jälkeen liki kaksi viikkoa sitten. Riitaisaksi mennyt kehysriihi venyi ajatellusta kaksipäiväisestä yli viikon mittaiseksi. Sitä seurasi heti Kokoomuksen puoluejohdon ja eduskuntaryhmän päätös äänestää tyhjää maallemme erittäin tärkeässä EU:n elvytyspakettiäänestyksessä. Niissä on ollut sulattelemista. Varsinaista äänestystä ei ole vielä käyty, joten emme tiedä eduskunnan määrittämää Suomen lopullista kantaa asiaan. Jäämme odottamaan.

Ehdokashankinta on sujunut mallikkaasti

Huomenna tiistaina 4.5. jätetään kuntavaalien ehdokaslistat. Vaalimenestyksemme kannalta on merkittävää, että koko Suomessa Kokoomuksen ehdokashankinta on onnistunut hyvin. On osoitettu, että ehdokasmäärät korreloivat vahvasti vaalituloksen kanssa. Turussa meillä on täysi lista. Kaikkiaan 95 ehdokasta. Olemme täällä vaaliliitossa Kristillisdemokraattien kanssa, joilla on listallamme viisi ehdokasta.

Meillä on erinomaiset mahdollisuudet säilyttää suurimman kuntapuolueen asema niin meillä Turussa, kun koko valtakunnassakin. Sen eteen meidän pitää tehdä töitä lähiviikot. Jo 26.5. alkavalla kahden viikon mittaisella ennakkoäänestyksellä lienee tällä kerralla erityisen merkittävä rooli. Varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 13.6. Nyt on paikka vaikuttaa. Pannaan hyvä sana kiertämään!

Voimme olla ylpeitä oman Kansallisseuramme ehdokkaista. Meillä on tarjota kaikkiaan yhdeksän taitavaa ja eteenpäin katsovaa osaajaa, jotka ovat valmiita työskentelemään Turun ja turkulaisten hyväksi:

• tarkastusinsinööri Sadri Beqiri (1976)
  • lehtori, TkT Sirpa Erkkilä-Häkkinen (1972)
  • varatuomari, FM Kimmo Kajander (1979)
  • johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi (1964)
  • sisäilmakorjaussuunnittelija, insinööri Taru Säteri (1991)
  • FM Pia Lindell (1967)
  • poliisitarkastaja Vesa Pihajoki (1970)
  • yhteiskuntasuhdepäällikkö, VTM Ville Valkonen (1988)
  • myynti-insinööri, TkK Santeri Vuori (1994)

Kansallisseura järjestää helatorstaiviikonloppuna kaksi Facebook-keskustelutilaisuutta, missä teillä on mahdollisuus taas kuulla ehdokkaitamme ja myös kysyä heiltä. Toinen keskustelu on alkuillasta perjantaina 14.5. ja toinen sunnuntaina 16.5. Seuratkaa Kansallisseuraa Facebookissa ja tulkaa mukaan!

Seuraava kaupunginvaltuusto on suurten päätösten äärellä

Hallituksen puoliväliriihen ratkaisut tarkoittavat sitä, että valtion velkataakka tulee kasvamaan edelleen ja entisestään kireä verotus kiristyy. Tämä kaikki tulee heijastumaan kuntatalouteen. Lisävaikeutta kunnille tietää myös parhaillaan eduskunnan käsittelyssä oleva sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan hallintouudistuksen toteutuminen.

Maan hallitus tavoittelee 75 % työllisyysastetta vuoteen 2025 mennessä. Se on tärkeää, koska Suomen menestyksen kulmakivenä on elinkeinoelämän menestys ja teollisten työpaikkojen säilyminen Suomessa. Vain niiden kautta saamme synnytettyä sitä vaurautta, mitä tarvitaan koulutus- ja hyvinvointipalvelujen ylläpitämisessä. Jaettava on tehtävä ennen kuin voi jakaa.

Tuoreiden kyselyjen mukaan varsinaissuomalaisilla yrityksillä on vankka usko tulevaisuuteen. Tätä pitää tukea niin kuntien virkamiesten kuin luottamuselintenkin päätöksenteolla. Kaikilla kunnilla on ratkaiseva rooli yritysten toimintaedellytysten luomisessa. Kyse on yksinkertaisesti siitä, hoituvatko käytännön lupa- ja valvonta- sekä tukiasiat notkeasti vai tekeekö hallintobyrokratia niistä hankalia tai jopa mahdottomia.
Toivottavasti seuraavassa Turun kaupunginvaltuustossa on vahva edustus Kansallisseurasta. Ehdokkaamme ovat oikealla otteella liikkeellä. Heitä kannattaa seurata, tukea ja äänestää.

Voimia kaikille kevääseen. Kyllä se suvi sieltä tulee …

Ystävällisin terveisin