Puheenjohtajan terveiset 11/2021

Arvoisat kansallisseuran jäsenet

Puut ovat etelässäkin pudottaneet lehtensä ja syksy on tullut tännekin. Koronarajoitusten suhteen olemme voineet ottaa askeleen kohti normaalia. Viime viikolla pidimme ensimmäisen kerran tänä vuonna yhdistyksen hallituksen kokouksen niin, että suurin osa osallistujista oli paikan päällä samassa tilassa. Oli todella mukava nähdä kollegoita muutenkin kuin ruudulta. Se antaa toivoa, että kyllä me tämän uuden normaalinkin kanssa pärjäämme.

Kaikkiaan tuntuu siltä, että elämme erikoista aikaa. Aito tasa-arvo, isänmaa ja äidinkieli, sivistys, kulttuuri ja koulutus, oikeusvaltioperiaate, oikeudet ja niiden taustalla olevat velvollisuudet sekä luonto ja maaseutu ovat meille kaikille tärkeitä asioita. Jotenkin näitä perinteisiä perushyviä on nykyään ruvettu käsittelemään kummallisella tavalla. Tuntuu myös siltä, että perinteistä rakentavaa oikeistolaisuutta jopa kavahdetaan nykyään, niin että varsin harva tohtii puhua oikeistolaisten arvojen pohjalta. Tämä on huolestuttavaa.

Soten lisäksi myös pelastustoimi siirtyy hyvinvointialueille

Korona-aika on ollut melkoista kärvistelyä, kun emme ole tavanomaiseen tapaan voineet järjestää tilaisuuksia emmekä tavata toisiamme. Nyt kun maailma on taas avautumassa, voimme vielä tämän vuoden puolella käynnistellä taas toimintaamme. Järjestämme muun muassa 8.12. klo 18 virastotalolla Turussa mielenkiintoisen aluevaalipaneelin.

Ministeri Ilkka Kanerva puhuu tilaisuudessamme aluehallinnon uudistuksesta ja sen vaikutuksista palveluihin. Iken lisäksi kuulemme pelastuspäällikkö Mika Kontion, sairaalajohtaja Petri Virolaisen ja piirin puheenjohtaja Ville Valkosen alustukset. He kaikki ovat mukana paneelikeskustelussa. Pistäkää aika kalenteriinne ja tulkaa paikalle kuulolle ja keskustelemaan.

Olemme myös aloittamassa aiempaa säännöllisemmän yhteydenpidon edustajiimme eri elimissä, erityisesti Turun Kokoomuksen hallituksessa, Turun kaupunginvaltuustossa sekä eri lautakunnissa ja johtokunnissa. Jatkossa kutsumme heitä jokaiseen hallituksen kokoukseen kuultavaksi ja keskustelemaan. Näin pystymme myös aiempaa paremmin pitämään jäsenistömme ajan tasalla ajankohtaisista kehityssuunnista ja pääsemme myös vaikuttamaan.

Antti Häkkänen syyskokoukseemme

Turun Kansallisseuran syyskokous pidetään tiistaina 30.11. klo 18 Suomalaisella Pohjalla. Virallinen kutsu kokoukseen lähetetään teille vielä erikseen. Kokouksessa käsitellään sääntömääräisten asioiden lisäksi yhdistyksen sääntömuutos, minkä avulla on tarkoitus modernisoida sääntömme Kokoomuksen muuttuneiden mallisääntöjen mukaiseksi.

Syyskokous on tärkeä siksikin, että siellä päätetään ensi vuoden hallituksen kokoonpano. Erityisen mukavaa meillä on tällä kerralla, koska puolueen varapuheenjohtaja Antti Häkkänen on tulossa alustamaan kokoukseemme ja keskustelemaan kanssamme. Antin kanssa on sovittu, että hän tulee paikan päälle, mikäli jokin yllättävä tehtävä eduskunnassa ei sitä estä. Nyt erityisesti kannattaa tulla syyskokoukseen.

Seuraavaksi voitetaan aluevaalit

Kaikkien aikojen ensimmäiset aluevaalit toimitetaan sunnuntaina 23.1.2022 Helsinkiä lukuun ottamatta muualla Suomessa. Helsingin kaupunki ei tule kuulumaan mihinkään hyvinvointialueeseen eikä siellä siten toimiteta aluevaaleja.

Vaikuttaa siltä, että tällä hetkellä moni ei koe aluevaaleja tärkeiksi. Näin ei saisi olla, Uusi hallintomalli muuttaa radikaalisti kuntien roolia ja vaikuttaa meille kaikille tärkeisiin palveluihin. Koska alueet tulevat, niin nyt niistä pitää tehdä hyvä. Ensimmäisillä aluevaltuutetuilla on erityisen merkittävä rooli, koska käytännön perustus muodostetaan heidän johdollaan. Hyvinvointialueet tulevat hallitsemaan erittäin merkittävää pottia meidän verovaroistamme.

Aluevaalit ovat käytännössä yleisvaalit, eivät vain sote- ja pelastusvaalit. Aluevaaleilla pohjustetaan sitä, että seuraavien eduskuntavaalien jälkeen Suomen suunta käännetään kokoomuslaisen pääministerin johdolla.

Puolueiden kannatusmittausten tuloksia katsellessa tuntuu hienolta, että äänestäjät luottavat Kokoomuksen kykyyn uudistaa ja rakentaa hyvää tulevaisuutta. Vaalit ratkaistaan kuitenkin uurnilla, ei gallupeilla. Siksi emme saa tuudittautua hyvään menestykseen. Lähtökohdat aluevaaleihin ovat erinomaiset, kunhan jaksamme kaikki innostaa äänestäjiä antamaan äänensä. Nyt pitää tehdä töitä vaalivoiton eteen. On erityisen tärkeää, että Kokoomuksella on vahva edustus aluevaltuustoissa kaikkialla Suomessa.

Oikein mukavaa syksyn jatkoa! Nähdään kokouksessa ja tilaisuuksissa.